Yeşilçam’dan Bir Yıldız Daha Kaydı
Barış Saydam - İnceleme 31 Temmuz 2015

"Pervin Par, darbeyle başlayan 1960’lı yılların ilk yarısında görece özgürleşmeyle ortaya çıkan toplumsal gerçekçi sinemamızın kilit figürlerinden biri oldu. Hudutların Kanunu ile birlikte kapanan bir dönemin de son yıldızlarındandı."

 

Pervin Par, 1977’de sinemayı bıraktığını açıkladığında uzun süre gazetelerde haber olmuştu. Sinemamızın erotik film furyasının patladığı günlerde, Par sinemadan uzaklaşarak bir süre Maksim Gazinosu’nda şarkı söyledi. Daha sonra Ankara’ya gitti. En sonunda da İzmir’e giderek orada açtığı çiçekçi dükkânını işletmeye başladı. Yaklaşık iki yıldır lösemi tedavisi görüyordu. Dün yaşam mücadelesini kaybederek İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi’nde vefat etti.

 

Pervin Par, Türk sinemasının altın yılları olarak kabul edilen 1960’lardaki pek çok klasiğe ismini yazdırmış oyunculardandı. Kendine has görüntüsü, kırılganlığı ve başarılı karakter rolleriyle sinemamızın da doruk noktasını yaşadığı yıllarda kendi kariyerinin de zirvesine çıktı. Atıf Yılmaz’ın keşfiydi…

 

1939’da Bursa’da doğan oyuncu, İzmir’de geçen çocukluğundan sonra 1957 yılında sinemada oyunculuğa başladı. Aynı yıl Murat Çeşmesi, Lejyon Dönüşü ve Kin gibi filmlerde rol aldı. Ama onu esas parlatacak film, Atıf Yılmaz’ın Gelinin Muradı isimli yapım oldu. Fikret Hakan’la birlikte filmde başrol oynayan Pervin Par, doktor Murat’ın eğitimini tamamlayarak döndüğü kasabasında gönlünü kaptırdığı Menekşe’yi canlandırdı. İki erkeğin arasında kalarak büyük bir çatışmanın odağında olan Menekşe karakteriyle Türk sinemasında Geçiş Çağı’nın güçlü, kadınsı ve vamp aktristlerinin zamanının geçtiğini de masum ve saf duruşuyla ispatlıyordu.

 

Ertesi yıl taşra melodramlarının usta ismi Muharrem Gürses Pervin Par’daki potansiyeli keşfederek onu Tütüncü Kızı Emine filminde başrolde oynattı. Aynı yıl Nejat Saydam’ın Şahinler Diyarı’nda Par’ı bu kez Ayşe Öğretmen rolünde gördük. Büyük bir hızla yükselişe geçen Par, Atıf Yılmaz’ın destansı filmi Ala Geyik’te (1959) Yılmaz Güney’le birlikte başrolde yer aldı. Bu filmdeki rolü ve filmin genel olarak aldığı eleştirilerle birlikte Par artık Türk sinemasının en çok talep gören aktristleri arasına girmişti bile.

 

Atıf Yılmaz, Muharrem Gürses ve Nejat Saydam’la başlayan yolculuğu ilerleyen zamanlarda Halit Refiğ, Ertem Göreç ve Memduh Ün gibi dönemin ünlü yönetmenleriyle devam etti. 1960’ların ortasına gelindiğinde, Pervin Par bu kez de Türk sinemasının en büyük klasiklerinden Gurbet Kuşları’nın Cüneyt Arkın, Tanju Gürsu, Önder Somer, Filiz Akın ve Sevda Ferdağ’lı efsane kadrosunun içerisinde yer aldı. 1965’te Murad’ın Türküsü ve Haremde Dört Kadın, 1966’da Hudutların Kanunu filmlerinde oynayarak artık ünlü yönetmenlerin önemli eserlerinin gediklisi oldu.

 

Pervin Par, darbeyle başlayan 1960’lı yılların ilk yarısında görece özgürleşmeyle ortaya çıkan toplumsal gerçekçi sinemamızın kilit figürlerinden biri oldu. Hudutların Kanunu ile birlikte kapanan bir dönemin de son yıldızlarındandı. O dönem kapandıktan sonra Par da sıradan güldürü filmlerinde ve köy melodramlarında şansını denedi. Zaman zaman avantür macera filmlerinde zaman zaman da Nuri Sesigüzel’li melodramlarda kendini buldu. Seks furyası sektöre egemen olduktan sonra ise sinemayı bırakarak şarkıcılığı denedi. Maksim Gazinosu’nda sahne aldı. Ankara’ya turnelere gitti. Nihayetinde çocukluğunun geçtiği İzmir’e geri dönerek yaşamının son bölümünü orada geçirdi. Sinemayı bir daha geri dönmemek üzere bıraktı. Pervin Par’ın vefatıyla birlikte sinemamızın altın yıllarından bir yıldız daha kaymış oldu.

 

YORUMLAR

Bu içeriğe henüz yorum yapılmamıştır.

Yorum yapabilmek için giriş yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz buradan üye olabilirsiniz.